JusNytt advokat Halvor Manshaus opphavsrett Internett media tvU.S. Court of Appeals D.C. Circuit kom nylig med en avgjørelse i en sak som dreier seg om et eget "flagg" som skal fungere som rettighetsadminstrasjonssystem (også kjent som DRM) for digitalt kringkastede sendinger. Retten går i liten grad inn på realiteten i saken, og viser i stedet til manglende kompetanse hos det regulerende organet FCC (Federal Communications Commission) til å utferdige krav om flaggede sendinger.

. Den 22. februar i år ble det prosedert for U.S. Court of Appeals D.C. Circuit i sak mellom the American Library Association med flere og (Federal Communications Commission (FCC). Retten ga 15. mars instruks om at den ville høre ytterligere argumenter fra partene. Det ble deretter levert skriftlige redegjørelser fra hver side. Avgjørelse i saken har nå kommet, og retten konkluderte i disfavør av FCC.

Bakgrunnen for saken var at FCC i 1997 anbefalte at analoge TV-sendinger skal opphøre per 31. desember 2006, for å bli avløst av digitale sendinger. Kongressen fulgte opp ved å beslutte at ingen lisenser for analoge sendinger ville bli utstedet for perioden etter anolog shut-off. FCC sendte deretter i 2002 ut et høringsnotat som særlig tok for seg bruken av et eget DRM-signal i digitale sendinger, det såkalte flagget. Høringsnotatet vekket enorm interesse, og FCC mottok tusenvis av kommentarer til forslaget. I november 2003 vedtok FCC et regelverk som implementerte flagget, og påla samtidig at alle produsenter av digitalt mottakerutstyr for TV-sendinger skulle implementere flagg-teknologi i sitt utstyr innen 1. juli 2005.

Flagget, eller Redistribution Control Descriptor som det egentlig heter, er en digital kode som er lagt inn som en del av det digitale kringkastingssignalet. Kodens funksjon er å hindre mottakerutstyr for digitale sendinger å videresende eller formidle det digitale innholdet som er blitt mottatt. Koden påvirker ikke sendingen av det enkelte program, men medfører begrensninger på hvordan programmet kan utnyttes eller videreformidles etter at sendingen er fullført.

Systemet bygger altså på to helt nødvendige forutsetninger. For det første må TV-sendingen være kodet med flagget. I tillegg må alt mottakerutstyr kunne gjenkjenne flagget og behandle den mottatte sendingen deretter. I følge vedtaket fra FCC skulle altså samtlige produsenter implementere slik teknologi innen 1. juli i år.

Retten kom til at FCC ikke hadde kompetanse til å pålegge slike krav overfor produsentene. FCC's kompetanse er delegert fra kongressen gjennom the Communications Act fra 1934, som tildeler FCC kompetanse kun i forhold til kringkastede signaler. I dette tilfellet hadde FCC regulert hva som skulle skje etter at en sending hadde opphørt, ettersom det først er da flagget har noen funksjon. Dette mente retten lå utenfor FCC's myndighet.

Saken vil dermed trolig gå over i en politisk prosess på Kapitol, der FCC og tilhengerne av flagget vil forsøke å overbevise kongressen om å introdusere flagg-reglene gjennom formell lov.  

Advokat Halvor Manshaus er fast advokat ved Advokatfirmaet Schjødt AS i Oslo, og leder faggruppen for elektronisk innhold og kommunikasjon. Han har tidligere vært vitenskapelig assistent ved institutt for rettsinformatikk og har prosedert sentrale saker innenfor ytringsfrihet, opphavsrett og elektronisk innhold.