De nordiske forbrukermyndighetene diskuterer temaer innenfor sine myndighetsområder, og gir ut omforente uttalelser om ulike spørsmål. Det er nå kommet en uttalelse om markedsføring av ekomtjenester.

.

Markedføring innen ekomsektoren

De nordiske forbrukermyndighetene offentliggjorde den 15. mars felles retningslinjer om markedsføring av ekomtjenester. I følge forbrukerombudet vil dette gjøre det enklere for forbrukere å foreta prissammenligning over landegrensene. "Når alle leverandører markedsfører seg på en mer forståelig måte, blir det enklere for forbrukerne å vurdere sitt eget behov og ta mer informerte valg blant det omfattende tilbudet av ekomtjenester i Norden," sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Fellesreglene er formulert som retningslinjer, og er i svært liten grad knyttet opp til konkrete lovhjemler. Retningslinjene vil derfor gi liten veiledning til forbrukere og tilbydere om hvilke rettigheter og plikter som faktisk gjelder for markedsføring av ekomtjenester. I verste fall kan reglene bidra til å skape ytterligere uklarhet på et område hvor regelverket fra før er fragmentert og tildels overlappende. I den grad reglene faktisk blir etterlevd av aktørene i bransjen, vil det imidlertid kunne dannes en bransjepraksis som senere kan få betydning ved tolkningen av rettsreglene, for eksempel markedsføringslovens krav om god forretningsskikk.

Retningslinjene fra de nordiske forbrukermyndighetene.

Ulovlig markedsføring av mobile innholdstjenester

I en egen pressemelding uttaler forbrukerombudet at de har funnet mye ulovlig markeds­føring av mobile innholds­tjenest­er. Blant annet har ombudet avdekket brudd på informasjonsplikten knyttet til hvem som er ansvarlig, og hvordan man melder seg ut av tjenesten. Bruddene er særlig knyttet til elektroniske medier, mens reklamer i tradisjonelle fora som ukeblader og aviser i større grad følger spillereglene.

Egen pressemelding fra Forbrukerombudet.