Fra utlandet
- Detaljer
- Skrevet av Advokat Halvor Manshaus
- Kategori: Fra utlandet
Instans EMD
Dato 16.04.2009
Referanse 34438/04
Parter Egeland & Hanseid vs Norge
Rettsområde Ytringsfrihet
Beskrivelse Pressebilder tatt i forbindelse med straffesak. Ikke konstatert brudd på EMK artikkel 10.
Avgjørelsen EMD orderudfoto
Kommentar
Pressebilder tatt i forbindelse med straffesak. Ikke konstatert brudd på EMK artikkel 10.
.- Detaljer
- Skrevet av Advokat Halvor Manshaus
- Kategori: Fra utlandet
Instans EMD
Dato 25.09.1999
Referanse (utdrag - norsk oversettelse)
Parter Nilsen & Johnsen vs Norge
Rettsområde Ytringsfrihet
Beskrivelse
Avgjørelsen EMD Bratholm (norsk utdrag) og EMD Bratholm original
Kommentar
Saken hadde bakgrunn i en lang og opphetet debatt i Norge om etterforskning av påstander om politivold, med spesielt fokus på Bergen. Eksistensen og omfanget av politivold, samt hva som kjennetegnet volden ble undersøkt av forskere, en undersøkelseskomité og av riksadvokaten, og det ble ført en heftig debatt om temaet i litteratur og presse.
Bratholm hadde rettet sterk krititt mot politiet, og ble selv saksøkt av Nilsen og Johnsen for ærekrenkelser. EMD konkluderte med at Bratholm hadde brukt kraftig språk og uttalt seg sterkt, men fant samtidig at debattens karakter og sterke allmenne interesse måtte medføre et tilsvarende sterkt vern under artikkel 10 og ytringsfriheten.
.- Detaljer
- Skrevet av Advokat Halvor Manshaus
- Kategori: Fra utlandet
Instans EMD
Dato 20.05.1999
Referanse (utdrag - norsk oversettelse)
Parter Bladet Tromsø og Stensaas vs Norge
Rettsområde Ytringsfrihet
Beskrivelse
Avgjørelsen EMD Tromsø
Kommentar
Bladet Tromsø hadde i flere artikler tatt opp flere spørsmål rundt selfangst og spesielt en rekke forhold påpekt av inspektøren Lindberh som hadde fulgt skuten Harmoni. Mannskapet innledet rettslige skritt overfor inspektøren, og anla også et injuriesøksmål overfor Bladet Tromsø der avisen ble dømt for flere rettsstridige og ærekrenkende uttalelser. Resultatet ble snudd av EMD.
Saken er viktig, ettersom den blir vist til i en rekke etterfølgende saker. Den markerer også et klart brudd med tidligere norsk internrett på området, kanskje mest markant når det gjelder tolkningspraksis. EMD legger opp til en bred og helhetlig vurdering av de utsagn som er fremsatt, og legger vekt på avisens dekning av temaet over lengre tid - ikke bare løsrevne og isolerte utsagn.
"63. I denne sammenheng har Domstolen merket seg det argumentet som ble lagt til grunn av herredsretten (se avsnitt 35 ovenfor), at Bladet Tromsøs presentasjonsform, i særdeleshet i artikkelen av 15. juli 1988 (se avsnitt 12 ovenfor), antydet at det primære formål – istedenfor å fremme en seriøs debatt – var å fokusere på beskyldningene om straffbare forhold på en sensasjonsaktig måte, og å være den første avis som trykket saken.
Imidlertid er det Domstolens oppfatning at formen på de aktuelle reportasjer ikke bare kan vurderes ut fra de omtvistede artikler i Bladet Tromsø den 15. og 20. juli 1988, men også i den bredere kontekst av avisens dekning av selfangstsaken (se avsnittene 8-9, 12-19, 21-24 foran). I perioden fra 15. til 23. juli 1988 trykket Bladet Tromsø, som var en lokalavis med – formodentlig – en relativt stabil leserkrets, nesten daglig forskjellige synspunkter, inkludert avisens egne kommentarer, Fiskeridepartementets, Sjømannsforbundets, Greenpeaces og i særdeleshet selfangernes kommentarer (se avsnittene 12-19, 21-24 ovenfor).
Selv om de sistnevnte ikke ble publisert simultant med de omtvistede artikler, så var det stor grad av samtidighet hvoretter helhetsbildet blir en balansert nyhetsformidling. Denne tilnærming var ikke særlig forskjellig fra det som fant sted tre måneder tidligere i den første serie av artikler om Lindbergs innledende beskyldninger og det later ikke til å ha fremkommet noen kritikk mot avisen med hensyn til de artiklene. Som Domstolen uttrykte i en tidligere dom, kan metodene for objektiv og balansert reportasje variere atskillig, avhengig av blant annet det aktuelle medium; det er ikke rettens oppgave, mer enn det er de nasjonale domstolers, å sette sin egen oppfatning i stedet for pressens med hensyn til hvilke reportasjeteknikker som skal anvendes av journalister (se ovennevnte Jersild dom, side 23, § 31).
På denne bakgrunn fremstår det som om formålet mellom de påklagede artikler ikke primært var å rette beskyldninger mot enkeltpersoner for å ha begått brudd på selfangstforskriftene eller dyremishandling. Tvert imot, oppfordringen fra avisen den 18. juli 1988 (se avsnitt 16 ovenfor) til fiskerimyndighetene om å gjøre ”konstruktiv bruk” av opplysningene i Lindbergs rapport med henblikk på å forbedre renommeet til selfangsten, kan med rimelighet sees på som et underliggende formål for de ulike artikler som ble publisert om temaet av Bladet Tromsø. De påklagede artikler var en del av en pågående debatt av stor betydning for den lokale, nasjonale og internasjonale opinion, og oppfatninger fra et bredt utvalg av interesserte aktører ble gjengitt."
- Detaljer
- Kategori: Fra utlandet
Instans EMD
Dato 20.05.1999
Referanse 38224/03
Parter Sanoma Uitgevers B.V. vs Nederland
Rettsområde Ytringsfrihet
Beskrivelse Pressens kildevern, ytringsfrihet
Avgjørelsen EMD autoweek
Kommentar
Saken dreide seg kort fortalt om et pålegg fra nederlandsk påtalemyndighet overfor en mediebedrift om å utlevere journalistiske råopptak fra et ulovlig gatebilløp på offentlig sted. Bildene i opptaket ble ansett som relevante i etterforskningen av en serie organiserte væpnede ran, fordi politiet mistenkte at ranernes fluktbil i et av tilfellene, var identisk med en av bilene som hadde deltatt i det nevnte gatebilløpet.
Opptakene var gjort av journalister i bilmagasinet Autoweek, som var invitert av arrangørene av det ulovlige gatebilløpet. Selv om billøpet skjedde på offentlig sted, var det avtalt muntlig at journalistene ved eventuell publisering skulle anonymisere deltagerne og deres biler. Det var blant annet råopptakene herfra som nederlandsk påtalemyndighet påla utgiverselskapet å utlevere. Ikke for å avdekke hvem som hadde deltatt i det ulovlige billøpet, men for å oppklare om fluktbilen som ble brukt i et av de væpnede ranene nevnt ovenfor, var den samme som en av bilene som deltok i billøpet.
Etter nederlandsk rett var det ikke nødvendig med uavhengig, judisiell prøving i forkant av et slikt pålegg. Et utleveringspålegg fra påtalemyndigheten var også straffesanksjonert, det vil si at blant annet redaktøren risikerte straff, dersom pålegget ikke ble etterkommet. Videre kan en nektelse av å etterkomme et slikt pålegg, resultere i at lokalene til vedkommende blir gjenstand for ransaking. Lovligheten av et slikt pålegg kan imidlertid prøves i ettertid – noe som også ble gjort i nederlandske domstoler, etter at man hadde etterkommet pålegget, uten at klageren fikk medhold i at utleveringspålegget var i strid med ytringsfriheten/kildevernet.
Utgiverselskapet klaget etter dette Nederland inn for EMD, med påstand om at EMK artikkel 10 var krenket. Det ble anført at utleveringspålegget både var i strid med kravet til klar lovhjemmel for inngrep og at det uansett ikke tilfredsstilte kravet om at inngrep i ytringsfriheten skal være “nødvendig i et demokratisk samfunn”.
Det er for lengst slått fast i EMDs praksis at pressens kildevern er en integrert del av ytringsfriheten, som en forutsetning for reell pressefrihet. Kildevernet omfatter ikke bare rett til å nekte å oppgi identiteten på anonyme kilder, det omfatter også retten til å nekte å utlevere upublisert informasjon som kan bidra til at anonyme kilder oppspores. Se blant annet denne bloggposten om den generelle rettstilstanden, i en kommentar til EMDs forrige dom om kildevern.
I den nederlandske saken anførte Staten blant annet at dette tilfellet ikke angikk kildevernet, fordi det ikke dreide seg om informasjon som journalistene hadde fått i fortrolighet fra anonyme kilder – slik at man overhodet ikke hadde med et inngrep i ytringsfriheten/kildevernet å gjøre. Staten underbygget dette med at det kun dreide seg om opptak av en slags massemønstring på offentlig sted som hvem som helst som var til stede kunne bivåne. Dessuten, anførte staten, var ikke formålet med utleveringspålegget uansett ikke å avsløre kilders identitet, eller å straffeforfølge noen på grunn av det ulovlige billøpet. Formålet var å skaffe bevis til å oppklare en helt annen, alvorlig kriminell handling – nemlig organisert, væpnet ran. Statens argument i den sammenheng var at selv om man aksepterte at det eksisterte kildevern i utgangspunktet, kunne dette vernet bare gjelde med hensyn til informasjon om selve billøpet – ikke informasjon som var relevant med hensyn til helt andre straffbare forhold.
Dette aksepterte ikke EMD. EMD la for det første til grunn at opptakene som var gjort, ble gjort i forståelse med arrangøren av billøpet om at deltagerne skulle anonymiseres ved eventuell publisering. Videre mente EMD at sondringen mellom på den ene side utlevering hvor formålet var å avsløre hvem som deltok i billøpet (kildene) og på den annen side utlevering hvor formålet var å bidra til oppklaring av et helt annet straffbart forhold, var mindre relevant.
For EMD var det sentrale at pressen i dette tilfellet hadde gjort opptak av personer under forutsetning av at det skulle brukes redaksjonelt og at de avbildede skulle anonymiseres. Ethvert krav fra myndighetene som innebærer at anonyme kilders identitet kan bli avslørt, antas å ha en “chilling effekt” på utøvelsen av pressefrihet, fordi det bryter ned tilliten til kildevernet. Dette gjaldt ikke bare i den mer kritiske nyhetsjournalistikken, det gjaldt altså også i et tilfelle som her, hvor det var tale om en ganske enkel reportasje i et rent bilmagasin.
EMD anså derfor at det var skjedd et inngrep i ytringsfriheten – også selv om det formelle pålegget aldri ble tvangsgjennomført, ettersom redaktøren etterkom frivillig. Med hensyn til det siste bemerket EMD at når alternativet til frivillig utlevering, var eventuell straff og ransaking av redaksjonslokaler, var dette nok til å konstatere inngrep. Blant annet ble det lagt vekt på at en eventuell ransaking ville innebære at det redaksjonelle arbeidet ville måtte stanse opp i en kortere eller lengre periode, og at dette i seg selv ville innebære et inngrep i pressefriheten, fordi man da ville hindre annen informasjon i å bli publisert i mellomtiden.
Når inngrep var konstatert, var spørsmålet om dette konkrete inngrepet tilfredsstilte inngrepsvilkårene i EMK artikkel 10 annet ledd: om det hadde tilfredsstillende hjemmel i nasjonal lov, og i så fall om inngrepet var “nødvendig i et demokratisk samfunn“. EMD konstaterte krenkelse allerede på det første spørsmålet: Ettersom det var mulig for påtalemyndigheten å utstede et straffesanksjonert utleveringspålegg uten forutgående domstolsprøving og uten at det i loven var lagt opp til noen annen beskyttelse av kildevernet i slike tilfeller, åpnet dette for en vilkårlighet som ikke var forenlig med de kravene til rettssikkerhet som må kreves i en rettstat. Det var derfor ikke nødvendig for EMD å se nærmere på selve nødvendighetsvilkåret.
Dommen er interessant, fordi den utvikler kildevernet videre – nå er det gjort klart at kildevernet ikke bare gjelder med hensyn til krav om å oppgi identiteten på konkrete kilder for konkret informasjon, eller krav om å utlevere informasjon som kan avsløre kilders identitet når dette er formålet med kravet. Dommen slår fast at selv bilder tatt på offentlig sted kan være beskyttet av kildevernet, dersom de avbildede har forutsatt at bildene av dem kun skal publiseres i anonymisert form. Videre slår den fast at dette kildevernet gjelder selv om grunnen til et utleveringspålegg ikke relaterer seg til å etterforske den begivenheten som anonymitetsforutsetningen knyttet seg til. EMD legger slik sett betydelig vekt på å motvirke den “chilling effekt” det vil ha for ytringsfriheten, dersom pressen ikke kan ta bilder og gjøre opptak av mennesker i forståelse om at bildene kun vil benyttes redaksjonelt. Dommen sier selvfølgelig ikke at slike bilder aldri kan kreves utlevert til myndighetene. Poenget er at de i utgangspunktet nyter vern mot slike utleveringskrav.
Det er også interessant at EMD så klart slår ned på lovgivning som tillater at politiet gjennom påtalemyndigheten kan kreve utlevering av journalistisk råmateriale som kan avsløre kilders identitet, uten at saken prøves av en domstol (eventuelt en annen uavhengig judisiell instans). Man kan i lys av dette spørre seg om de hjemlene som politiet (særlig PST, jf politiloven § 17 d) i Norge har i såkalte “hastetilfeller”, til å kreve utlevering av trafikkdata eller bedrive kommunikasjonskontroll uten forutgående kjennelse fra retten, er forenlig med EMK hvis det skjer i kommunikasjon mellom journalist og kilde.
De senere års praksis fra EMD tyder på at man i hele Europa, herunder Norge, bør gå gjennom lovgivningen på disse punkter. Pressens kildevern håndheves med økende styrke fra EMDs side.
.- Detaljer
- Kategori: Fra utlandet
Instans Library of Congress
Dato 27.07.2010
Referanse 37 CFR Part 201 [Docket No. RM 2008–8]
Parter Library of Congress, behandlet av Copyright Office vs ulike forslagsstillere
Rettsområde Opphavsrett, Ytringsfrihet, forbrukerrettigheter
Beskrivelse Vurdering av nye gruppefritak under DMCA for neste 3-års periode
Avgjørelsen Library of Congress DMCA-unntak
Kommentar
Det amerikanske Library of Congress publiserer en oversikt over unntak fra reglene om vern av digitale rettighetssystemer. I USA vernes slik DRM på tilsvarende vis som i Norge etter implenteringen av Infosoc-direktivet. Det vil si at det i utgangspunkter er forbudt å fjerne sperrer som verner om eksemplar av åndsverk. Det amerikanske systemet åpner imidlertid for unntak, som står for 3 år om gangen. Nå var det nettopp en ny runde med vurderinger av unntak, og blant annet såkal jailbreaking av apple-telefoner ble vurdert.
Implementeringen av Infosoc-direktivet i norsk rett var gjenstand for heftig debatt, og resulterte i det som populært ble kalt ”MP3-loven”. Navnet på loven kom fra kjernepunktet i debatten, som gikk på hvorvidt og i hvilken grad det skulle være mulig for eieren av et eksemplar av et DRM-beskyttet åndsverk å knekke DRM-beskyttelsen og overføre eksemplaret til et annet format. Denne debatten overskygget en rekke andre temaer som var minst like interessante, og det ble liten diskusjon om hva DRM egentlig er og hvordan teknologien fungerer, hvilken betydning lovendringen ville få for interoperabilitet mellom åndsverk som har funksjonelle sider (typisk dataprogrammer) eller for utnyttelsen av DRM-åndsverk i en verden der formater og avspillingsutstyr er gjenstand for hyppig utvikling og utskifting.
DRM gir rettighetshaveren et vern mot uønsket eksemplarfremstilling, men kan også brukes til å styre brukerens adferd og utnyttelse av verket. Begge deler kan medføre uønskede konsekvenser for brukerens lojale utnyttelse av verket, og vil til dels også kunne være i strid med prinsipper om videre utnyttelse av eksisterende åndsverk både til privat bruk, utvikling av nye verk og utnyttelse innenfor rammen av den offentlige debatt. Eksempelvis vil CSS-systemet på DVD plater medføre at alt innholdet på en DVD-film er kryptert. Dersom brukeren skal kommentere eller kritisere innholdet i en slik film, eventuelt bruke et sitat i et eget selvstendig verk (jfr åndsverksloven § 22), vil ikke CSS-krypteringen tillate dette. Dette virker lite forenlig med behovet for tilgang både av hensyn til ytringsfriheten, men også i forhold til den rent praktiske utnyttelsen av det enkelte eksemplar.
Rettslig vern av DRM kom til oss som et fait accompli. Det er gjennom to WIPO-konvensjoner om opphavsrett/fonogrammer og deretter videre gjennom EU og EØS-avtalen at vi i Norge har implementert rettslig vern av DRM. I USA innførte man de samme WIPO-reglene gjennom the Digital Millenium Copyright Act (DMCA), der US Code kap 12, punkt 17 har mye til felles med vår åndsverkslovs kapittel 6a.
DCMA
I DMCA ble det inntatt en ordning der det kan fremmes forslag om unntak fra DRM-beskyttelse for konkret angitte klasser eller grupper av åndsverk. Slike klasser vil da kunne være unntatt for tre år om gangen, og må deretter opp til ny vurdering. Vurderingene gjøres i praksis av the Register of Copyrights, og meddeles deretter fra the Library of Congress som formelle uttalelser. Dette ”biblioteket” er et føderalt organ som ligger under den amerikanske kongressen (lovgiver), og som består av flere underavdelinger – herunder the Copyright Office. Meddelelser fra Library of Congress i slike saker kan utgjøre spennende lesning, ettersom man ser hvordan DRM kan få en rekke konsekvenser for den praktiske bruken og anvendelsen av eksemplar av åndsverk, samt hvilke ulike hensyn som gjør seg gjeldende i vurderingene. Et gjennomgangstema er at DRM synes å fungere greit der rettighetshaver har laget et system som ligger innenfor det angitte hovedformålet: Å hindre illojal utnyttelse av eksemplaret. Derimot får rettighetshaver lite sympati der han utvider nedslagsområdet for DRM-beskyttelsen for å oppnå en sterkere konkurransesituasjon eller sikre en markedsposisjon. Dette er synspunkter vi kjenner igjen fra den velkjente Atari-saken fra USA, der man hadde brukt DRM for å hindre at spillkassetter produsert av konkurrenter skulle kunne benyttes mot Ataris spillkonsoll.
The Library of Congress har nå helt nylig foretatt en ny vurdering av treårs-klasser. I uttalelse 37 CFR Part 201 av 27. Juli 2010 følger det at seks klasser er unntatt fra DRM-reglene, altså slik at man fritt kan omgå DRM-sperrer forutsatt enkelte vilkår som er oppstilt i uttalelsen. De fleste av disse unntakene gjelder videreføring av eksisterende unntak fra forrige periode, med enkelte presiseringer og utvidelser.
CSS
Det første unntaket gjelder CSS (Code Scrambling System), som er benyttet som krypteringsbeskyttelse av DVD-filmer. Denne formen for DRM var tidlig i søkelyset når det gjaldt inngrep i brukernes utnyttelsesrett, og her var det allerede oppstilt et slikt klasseunntak fra Library of Congress som beskrevet ovenfor. For dette systemet var det denne gang i realiteten kun en diskusjon om i hvilken form det eksisterende unntaket fra november 2006 skulle videreføres. I uttalelsen fra juli i år heter det således at det ikke hersker tvil om at CSS regulerer tilgangen til opphavsrettslige vernede verk, og samtidig at det er påvist en rekke tilfelle der omgåelse av denne formen for DRM ikke vil utgjøre noe urettmessig inngrep overfor rettighetshaver:
”In such cases, it will be difficult or impossible to engage in the noninfringing use without circumventing CSS in order to make high–quality copies of short portions of the motion pictures.”
Det påpekes at filmklippene må være av begrenset omfang (sitater), det må foreligge et reelt behov for filmklipp av en viss kvalitet, samt at brukeren må vurdere muligheten for å innhente informasjonen eller klippet på annen måte (typisk ved skjermbilder eller lignende som ikke direkte omgår DRM-beskyttelsen). I alle tilfeller er det forutsatt at bruken må utgjøre fair use, som her kan oversettes med at inngrepet overfor rettighetshaveren må fremstå som legitimt og lojalt. I dette tilfellet er det særlig sett hen til ytringsfriheten og behovet for tilgang til informasjon i den offentlige debatt, samt behovet for informasjon i undervisningssammenheng og arkiv/lagringshensyn.
Jailbreaking
I samme uttalelse er det også foretatt en vurdering av såkaltjailbreaking. Begrepet benyttes om modifiseringer som gjøres på et dataprogram eller direkte på en DRM sperre, med den hensikt å åpne opp eller fjerne restriksjoner/DRM-sperrer. EFF (Electronic Frontier Foundation) er en forbrukerorganisasjon som i USA kjemper for utvidede rettigheter på brukersiden, og særlig har fokus på ny teknologi og digitale medier. Det var her EFF som hadde levert inn søknad om at jailbreaking burde få status som egen unntaksklasse, og brukte Apples iPhone som eksempel på hvorfor jailbreaking måtte være tillatt.
Det er nemlig slik at all programvare eller applikasjoner som skal installeres på en iPhone på forhånd må godkjennes av den firmware(programvare som ligger fast innbakt in den aktuelle enheten, her iPhones operativsystem) som ligger i telefonen. Denne godkjenningsprosessen har som formål å hindre at eieren av en iPhone skal kunne installere applikasjoner fra tredjeparter som ikke har inngått avtale om distribusjon av programvaren gjennom Apples egen App Store (Apples nettbutikk der man gratis eller mot betaling kan laste applikasjoner inn i telefonen).
Fra EFF ble det ble vist til at den aktuelle bruken var ikke-kommersiell, ettersom brukeren kun ønsket å åpne opp telefonen for andre typer programmer enn det Apple til enhver tid hadde godkjent. Det ble også påpekt at eieren av telefonen hadde en disposisjonsrett over Apples firmware som tillot modifikasjoner av den art det var tale om.
Apple argumenterte med at sperrene i firmware var nødvendig for å beskytte både brukeren og Apple. Videre ble det hevdet at modifikasjoner i firmware i seg ville utgjøre inngrep i Apples beskyttede programvare som det ikke forelå hjemmel for.
Library of Congress konkluderte først med at Apples krypterings- og autorisasjonsprosessene er beskyttet DRM, i den forstand at disse verner om den underliggende firmware som nyter vern som åndsverk. Det påpekes deretter at inngrepet som skjer ved et jailbreak normalt ligger innenfor brukerens private sfære, og etter sin art er ikke-kommersiell. Det legges deretter vekt på at brukeren ikke har til hensikt å endre Apples firmware nevneverdig utover å fjerne de aktuelle restriksjonene, her fra uttalelsen:
“The fact that the person engaging in jailbreaking is doing so in order to use Apple’s firmware on the device that it was designed to operate, which the jailbreaking user owns, and to use it for precisely the purpose for which it was designed (but for the fact that it has been modified to run applications not
approved by Apple) favors a finding that the purpose and character of the use is innocuous at worst and beneficial at best.”
Apple ble ikke hørt med at det var nødvendig å hindre installasjon av programvare som ikke var blitt godkjent av Apple selv. Uttalelsen slår fast at Apples behov for sperren ikke har noe å gjøre med behov for vern av åndsverket/firmwaren i seg selv, og at installasjonen av tredjepartsprogramvare ikke har noen negativ effekt på telefonen. Apples interesser var her snarere å finne i rollen som produsent og distributør av telefonen, og ønsket om streng kontroll over bruken av telefonen kunne ikke tillegges nevneverdig betydning. Det legges i stedet vekt på behovet for interoperabilitet mellom dataprogrammer, og at selv om jailbreaking ikke faller uttrykkelig inn under det amerikanske unntaket for omvendt utvikling (krever oppfyllelse av fire separate lovfestede vilkår) så lå dette nærme nok til at synspunktet har betydning.
Jailbreaking involverer nødvendigvis bruk av det opprinnelige dataprogrammet, og dette kan i seg selv utgjøre et urettmessig inngrep. EFF erkjente at dette ville være et inngrep, men påpekte at av mer enn 8 millioner bytes med kode, ville endringene som var nødvendige for en jailbreak kun innebære en justering på mindre enn 50 byte, altså om lag 1/160.000 del av koden. Videre ville brukeren utover selve utkoblingen av DRM-systemet ellers bruke Apples firmware på akkurat samme måte som tidligere. Konklusjonen på dette punktet ble en konstatering av inngrep, men siden dette var så minimalt ble dette også tillagt ubetydelig vekt i vurderingen.
Det er interessant å merke seg at det i uttalelsen konstateres at jailbreaking formelt utgjør et inngrep i dataprogrammet som åndsverk, samt at de formelle vilkårene for omvendt utvikling (som kunne legitimert inngrepet) ikke er innfridd. Likevel konkluderer uttalelsen, etter å ha vist til en bredere helhetsvurdering, med at jailbreaking blir oppført som en egen klasse, der hensynet til operabilitet klart har veid tungt inn:
“On balance, the Register concludes that when one jailbreaks a smartphone in order to make the operating system on that phone interoperable with an independently created application that has not been approved by the maker of the smartphone or the maker of its operating system, the modifications that are made purely for the purpose of such interoperability are fair uses. Case law and Congressional enactments reflect a judgment that interoperability is favored. The Register also finds that designating a class of works that would permit jailbreaking for purposes of interoperability will not adversely affect the market for or value of the copyrighted works to the copyright owner.”
Det er nærliggende å spørre om dette unntaket får noen virkning for Apples kunder, der kundeforholdet er regulert med en avtale som oppdateres jevnlig. Apple har tidligere hevdet at kunden kun eier en lisens, og derfor ikke har noen eierrett i selve programvaren på telefonen som kan tillate jailbreaking. Dette er delvis behandlet i uttalelsen, der det heter at avtalen ikke hjemler jailbreaking, men at den heller ikke kan forby slike handlinger. Dette fordi avtalen skal være meget uklar om forholdet mellom eierskapet til telefonen og lisens på programvaren, slik at den nåværende avtalen ikke kan sies å regulere forholdet. Dette kan ikke sees på som en endelig avgjørelse av spørsmålet – og avtalen kan selvsagt revideres til kundes disfavør.
Uttalelsen om Apples iPhone foranlediger en generell kommentar til DRM og adferdsstyring. Apples system binder kunden til å hente inn applikasjoner utelukkende fra Apples egen App Store. I dette ligger ikke bare en binding av kunden, men også av tredjeparts programutviklere som ønsker å formidle programvare til iPhone. Utover den konkurransemessige situasjonen som oppstår her, har Apple her en rolle som redaktør på det som legges ut. Apple har da også nektet å legge ut programvare som oppfattes som støtende eller uønsket av Apple. Når man vet at en rekke ulike medier også har applikasjoner gjennom Apple, kan det oppstå situasjoner der Apple kan ha meninger om innholdet som publiseres gjennom applikasjoner i App Store. Spørsmålet blir da om det er ønskelig at den du kjøper telefonen fra, også skal bestemme over innholdet i avisen du abonnerer på gjennom den samme telefonen.
Ytterligere unntak
Utenom de to unntakene som er omtalt ovenfor, ble det også videreført et unntak for fjerning av operatørsperrer som binder telefonen mot en fast teleleverandør. Fjerning av slike sperrer vil være tillatt når dette gjøres for å kunne bytte operatør. Videre ble det oppstilt et unntak som gjør det tillatt å fjerne sperrer på dataspill for å foreta analyser eller undersøkelser med tanke på å avdekke sikkerhetshull eller feil i programmet. Det siste unntaket gjaldt videreføring av det eksisterende unntaket for fjerning av sperrer på lydbøker, slik at blinde kan høre verkene fremført ettersom de ellers ikke kan tilegne seg verket. Register of Copyrights hadde konkludert med at det ikke forelå tilstrekkelig faktisk grunnlag for å si at unntaket var påkrevet, men ble her overprøvd av Library of Congress som opprettholdt unntaket. Dermed ble det i alt seks unntak for denne treårsperioden.
Et unntak som også fortjener en kort omtale gjelder for USB-disker (dongle) der man kan lagre data. Slike disker trenger en driver, programsnutten som gjør datamaskinen i stand til å kommunisere med USB-disken. Videre inneholder ofte slike USB-disker egen proprietær programvare som er nødvendig for å bruke disken. Dersom disken ikke lenger fungerer, og produsenten ikke lenger yter brukerstøtte eller disken ikke opererer mot en spesiell konfigurasjon på datamaskinen den kobles mot, vil dette videreførte unntaket gi rett til å forbigå de DRM-sperrer som måtte ligge på USB-disken og den tilhørende programvaren. Dette er uttrykk for et viktig prinsipp, ettersom DRM i kombinasjon med stadige utskiftninger av dataformater og programmene som skal lese disse formatene gjør det sannsynlig at vi om få år vil kunne få problemer med å utnytte enkelte av dagens digitale verk med DRM.
De omtalte unntakene får selvsagt ikke noen direkte anvendelse under norsk rett, men de argumenter som fremføres fra begge parter (den som stiller forslaget om unntaket og rettighetshaveren), samt de organer som avgir synspunkter, gir en god oversikt over sentrale problemstillinger knyttet til DRM.
Skal unntakene oppsummeres i forhold til norsk rett, kunne man nok ha konstatert at det å fjerne flere av de sperrer som er omtalt ikke ville utgjøre opphavsrettslig relevante handlinger, slik at omgåelsesreglene i åndsverksloven ikke ville få anvendelse. Samtidig er det viktig å ha en forståelse for hvordan sperrene fungerer og hva de i realiteten verner om, og her gir uttalelsene fra the Library of Congress god innsikt, spesielt hvis man leser de underliggende rapportene fra Register of Copyrights.
.
Side 2 av 2